Historia Hondy
Honda Motor   Honda Motor

Znajdź na stronie:

Historia HondyHistoria zaangażowania Hondy w budowę maszyn jest dłuższa niż można się tego spodziewać. W roku 1953 Honda rozpoczęła wytwarzanie uniwersalnej jednostki napędowej - dwusuwowego, jednocylindrowego silnika o mocy jednego konia mechanicznego, nazwanego - Typ H. Jego konstrukcja była oparta na silniku zapożyczonym z motocykla Hondy model F – Cub.


Historia rozwoju cywilizacji jest niepodzielnie związana z wynalezieniem, rozwojem i zastosowaniem siły napędowej we wszystkich jej formach. Przez setki lat ludzkość czyniła swoje życie bardziej komfortowym używając siły zwierząt i sił naturalnych (wiatru, wody), aby wytwarzać rzeczy do których nie wystarczała wyłącznie ludzka siła. Już 3500 lat przed naszą erą Sumerowie uprawiali ziemię za pomocą pługa ciągniętego przez bydło rogate.

1700 lat przed naszą erą Babilończycy pompowali wodę do nawadniania upraw za pomocą wiatraków. Rzymianie wynaleźli młyn wodny w 16 roku naszej ery, ale dopiero w 1765 Szkot James Watt wynalazł silnik parowy. 100 lat później w roku 1876 Nikolaus August Otto zbudował prototyp pierwszego, spalinowego silnika czterosuwowego. Jego moc szybko znalazła zastosowanie nie tylko do napędzania samochodów i motocykli lecz także pomp, generatorów i innych maszyn.

Historia zaangażowania Hondy w budowę maszyn jest dłuższa niż można się tego spodziewać. W roku 1953 Honda rozpoczęła wytwarzanie uniwersalnej jednostki napędowej - dwusuwowego, jednocylindrowego silnika o mocy jednego konia mechanicznego, nazwanego - Typ H. Jego konstrukcja była oparta na silniku zapożyczonym z motocykla Hondy model F – Cub. Silnik tego typu jak i sam motocykl, którego premiera odbyła się rok wcześniej, były produktem cieszącym się ogromną popularnością. Rynkowy sukces silnika spowodował, iż zyskał on od użytkowników własną nazwę – "czerwony silnik z białym bakiem". Od tego czasu kolorystyka, która zyskała uznanie klienta stała się podstawową kolorystyką przemysłowych silników Honda.

Historia HondyUłatwianie pracy człowiekowi – ten cel postawił przed sobą założyciel firmy Honda – Pan Soichiro Honda. Pierwszym pomysłem Hondy było skonstruowanie silnika pomocniczego do napędzania roweru. W czasach gdy rower był podstawowym środkiem komunikacji a nawet transportu, pomysł Pana Soichiro spotkał się z dużym uznaniem. Honda rozpoczęła wytwarzanie silników do napędzania rowerów na duża skalę.

Aby ułatwić pracę na roli, kierując się ponadto mottem "Po pierwsze człowiek potem maszyna" - pierwsza uniwersalna jednostka napędowa typu H została dostarczona do Zakładów Maszyn Rolniczych Kyoritz Ltd i została zastosowana w konstrukcji opryskiwacza rolniczego. Po drugiej wojnie światowej gdy zwiększenie produkcji żywności było sprawą priorytetową ponad 5 000 opryskiwaczy z silnikiem Honda typu H opuszczało fabrykę Kyoritz co miesiąc.

Pierwszym czterosuwowym silnikiem Hondy był typ T, który powstał w roku 1954. Mocniejszy od poprzedniego modelu H – 2,5 konny silnik o pojemności 130cm3 został skonstruowany tak, aby znaleźć uniwersalne zastosowanie w różnych maszynach - od małych ciągników do pomp wodnych.

Pierwszą maszyną Hondy z silnikiem T był jednoosiowy mini traktor ogrodniczy F 150. W latach sześćdziesiątych mniej niż 5 % z sześciu milionów japońskich gospodarstw ogrodniczych posiadało traktor. Ceny rynkowe tego typu maszyn były wysokie i nieproporcjonalne do ich jakości. Dlatego, skonstruowany w oparciu o silnik T traktor jednoosiowy Honda, ze względu na wysoką jakość i z powodu ceny o połowę niższej w porównaniu z konkurencją odniósł sukces rynkowy.

Historia Hondy
W 1964 roku Honda rozpoczęła produkcję przenośnych agregatów prądotwórczych w oparciu o technologię małych silników. Linia małych, lekkich i niezawodnych generatorów spowodowała, iż Honda stała się liderem w tej branży.

Dziś Honda produkuje wiele modeli urządzeń takich jak: agregaty prądotwórcze, silniki przemysłowe, motopompy, kosiarki, traktory jedno i dwuosiowe, wykaszarki, odśnieżarki, nożyce do żywopłotu, opryskiwacze i silniki zaburtowe, agregaty prądotwórcze, pompy. Roczna produkcja urządzeń i silników Hondy to 6,5 miliona sztuk.  Honda produkuje swoje maszyny w ośmiu fabrykach w Japonii, USA, Francji i Tajlandii.

Historia Hondy


HONDA stale doskonalę technologię i konstrukcję  urządzeń. Ostatnim osiągnięciem zespołu konstruktorów jest zastosowanie w konstrukcji odśnieżarki najnowszej technologii napędu hybrydowego.

W roku 2001 wraz z premierą pierwszego samochodu Honda o napędzie hybrydowym – Honda Insight, zaprezentowano także  pierwszą na świecie maszynę - odśnieżarkę hybrydową HSS 1332i. Skonstruowana została ona w centrum naukowo-badawczym Honda R&D Wako, w którym inżynierowie pracują między innymi nad projektem robota humanoidalnego Asimo czy też projektem sterowania maszynami za pomocą fal mózgowych. Jednakże, pomimo nowych technologii  elementem kluczowym maszyn jest ciągle ich serce – czterosuwowy silnik Hondy.


1946

  • Soichiro Honda zakłada Honda R&D Corporation, Ltd ( później Yamashita Plant) w Hamamatsu i Shizuoka by budować i silniki spalinowe oraz maszyny i urządzenia.


1947

  • Kiyoshi Kawashima późniejszy drugi prezes firmy zostaje zatrudniony w Hondzie.
  • Powstanie eksperymentalnego (nigdy nie sprzedawanego) silnika typu kominowego.
  • Produkcja w warsztatach Yamashita silników do rowerów (Typ A).

Główne produkty:

  • Honda Typ A


1948

  • Budowa warsztatu Noguchi w Hamamatsu.
  • Założenie Honda Motor Corporation Ltd w Hamamatsu z kapitałem 1 miliona jenów jako następcy Honda R&D Corporation, Ltd.
  • Biuro Sprzedaży w Hamamatsu zostaje główną siedzibą firmy.

Główne produkty:

  • Honda Typ B


1949

  • Motocykl Hondy Typ C zajmuje pierwsze miejsce w zawodach Japonia-USA.
  • Ukończenie prototypu motocykla Typ D nazwanego „Dream” – Sen.
  • Dyrektor zarządzający Takeo Fujisawa rozpoczyna pracę w Honda.
  • Zwiększenie kapitału firmy do 2 milionów jenów.

Główne produkty:

  • Honda Typ C
  • Dream Typ D


1950

  • Założenie pierwszego biura sprzedaży w Tokio.
  • Honda otrzymuje 2 miliony jenów od Ekonomicznej Fundacji Pomocy dla Japonii.
  • Założenie warsztatów w Tokio w zakupionych zakładach maszyn krawieckich.
  • Honda otrzymuje 400 000 jenów jako dotacje za badania nad rowerami od MITI ( Japońskiego Ministerstwa Handlu Międzynarodowego i Przemysłu).


1951

  • W warsztatach w Tokio rozpoczęto produkcję ram do motorów które są wysyłane po zamontowaniu silników z Hamamatsu.
  • Ukończenie prototypu nowego motocykla Typ E. Kiyoshi Kawashima, późniejszy prezydent Hondy, w górach Hokone dzięki zawrotnej na owe czasy prędkości 70 km/h wygrywa motokrosowe zawody motorowe.
  • Ukazuje się pierwszy numer miesięcznika Wiadomości Hondy.
  • Honda przedstawia Typ E Dream i niezawodny czterosuwowy silnik z rozrządem OHV o pojemności 146 cc.

Główne produkty:

  • Honda Dream Typ E


1952

  • Otwarcie fili Działu Sprzedaży w Nagoja.
  • Dla uczczenia sprzedaży ponad 500 motocykli w ciągu miesiąca Honda funduje specjalne nagrody promocyjne dla klientów o łącznej kwocie 3,5 miliona jenów.
  • Utworzenie warsztatów w Shirako (późniejsze zakłady Saitama) z zakupionych zakładów Yamato-machi , Adach-gum ( obecnie Wako-Shi) w prefekturze Saitama.
  • Rozpoczęcie prac projektowych i budowa prototypu pierwszego skutera.
  • Rozpoczęcie prac projektowych nad uniwersalnym silnikiem spalinowym.
  • Ukończenie prototypu dodatkowego silnika rowerowego Cub Type F.
  • Przeniesienie siedziby firmy z Hamamatsu do Tokio.
  • Prezes firmy otrzymuje Medal Niebieskiej Wstęgi.
  • Produkcja silników Typu E zostaje przeniesiona z Hamamatsu do Saitamy.
  • Kapitał firmy zostaje zwiększony kolejno do 6 i 15 milionów jenów.
  • Rozpoczyna się eksport Cub Typ F do Tajwanu i innych krajów.
  • Honda otrzymuje kolejne 1,7 miliona jenów z funduszu na badania nad rowerami od MITI.
  • Rozpoczyna działalność biuro handlowe w Osace.
  • Honda postanawia zakupić maszyny produkcyjne za łączną kwotę 450 milionów jenów.
  • Rozpoczęcie eksportu na Okinawę i do Filipin.
  • Prezes Soichiro Honda zwiedza zakłady w Stanach Zjednoczonych by poznać ich technologię logistykę i organizację.
  • Kiyoshi Kawashima zwiedza zakłady produkujące motocykle w Europie.
  • Miesięczna produkcja motocykla Cub Typ F osiąga 7 000 sztuk.

Główne produkty:

  • Cub Typ F
  • Dream Typ 2E
  • Silnik Typ H


1953

  • Rozpoczęcie budowy pierwszych hal produkcyjnych Yamato o powierzchni 100 000 metrów kwadratowych w Saitama.
  • Otwarcie biura sprzedaży w Fukuoka.
  • Szkoła Kursów Inżynieryjnych otwarta we wzorcowni przy warsztatach w Tokio.
  • W maju ukończenie pierwszych hal zakładów Yamato.
  • Pierwszy zjazd Hondy w Atami.
  • Pierwsza dostawa maszyn do zakładów Honda o wartości 450 milionów jenów.
  • Wystawa w siedzibie głównej firmy na której zaprezentowano Benly Typ J.
  • Założenie związków zawodowych pracowników Honda.
  • Połączenie warsztatów Saitama 1 ( hirako) i 2 ( Noguchi) i utworzenie zakładów Saitama.
  • Połączenie warsztatów Hamamatsu 1 ( Yamashita) i 2 (Noguchi) i utworzenie zakładów Hamamatsu.
  • Utworzenie Meiwa-kai organizacji rekreacyjnej pracowników Honda w fabryce Saitama i Hamayu-kai organizacji rekreacyjnej w zakładach Hamamatsu.
  • System gwarancji zatrudnienia zostaje wdrożony w zakładach Hondy.
  • Kapitał Hondy wzrasta do 60 milionów jenów.
  • Wdrożenie systemu monitoringu poprawy organizacji firmy na podstawie sugestii pracowników.

Główne produkty:

  • Cab Typ FII
  • Benly Typ J
  • Dream Typ 3E
  • Dream Typ 6E
  • Dream Typ 4E


1954

  • Honda debiutuje na giełdzie papierów wartościowych w Tokio.
  • Przedstawicielstwo firmy ustanowione na wyspie Hokkaido.
  • Wydanie pierwszego wewnętrznego magazynu pracowników – Meiwa.
  • Dream ukończył wyścigi w San Paulo.
  • Honda uczestniczy pierwszy raz w Isle of Man Tourist Trophy(TT).
  • Założono system pracowniczych lokat oszczędnościowych.
  • Wdrożono system bezpieczeństwa produkcji w zakładach Honda.
  • Zakończono budową warsztatów Aoi w zakładach Hamamatsu.
  • Ustanowiono przepisy dotyczące płac pracowniczych.
  • Prezes Soichiro Honda zwiedza Europę i oglada wyścigi TT.
  • Zamkniecie warsztatów Naguchni i przeniesienie produkcji do warsztatów Aoi.
  • Rozpoczęcie eksportu Juno do Los Angeles, Kalifornii i innych stanów USA.
  • Otworzenie biura do spraw promocji i udziału w wyścigach TT.
  • Zamkniecie warsztatów Yamashita i przeniesienie produkcji do Aoi.

Główne produkty:

  • Benly Typ JA
  • Juno Typ K
  • Silnik Typ H


1955

  • Wdrożenie systemu kart identyfikacyjnych pracowników.
  • Dream zajmuje pierwsze miejsce w trzecim wyścigu wspinaczkowym góry Fuji.
  • Ustanowienie towarzystwa pomocy dla pracowników Hondy.
  • Honda zostaje liderem w produkcji motocykli w Japonii.
  • Motocykle Hondy zajmują pierwsze miejsce w klasach 350 i 500 w pierwszym wyścigu na wytrzymałość w Japonii (Asama Kogen Race).

Główne produkty:

  • Benly Type JB
  • Benly Type JC56
  • Dream Type SB
  • Dream Type SA


1956

  • Zatwierdzenie oficjalnego projektu polityki korporacji Honda.
  • Kapitał Hondy wzrasta do 120 milionów jenów.
  • Wdrożenie systemu rocznej gwarancji na zakupione towary.
  • Sprzedaż akcji na giełdach papierów wartościowych w Osace i Nagoi.
  • Zamkniecie warsztatów w Sumiyoshi.
  • Powołanie biura do spraw wyścigów Asama.

Główne produkty:

  • Benly Type JC57
  • Honda Type EJ
  • Dream Type ME
  • Dream Type MF
  • Silniki typ VN


1957

  • Ogłoszenie pierwszych japońskich narodowych standardów dla przemysłu samochodowego.
  • Obniżenie ceny o 10 000 jenów na Dream by zapewnić konkurencyjność na rynku międzynarodowym.
  • Kapitał Hondy wzrasta do 360 milionów jenów.
  • Założenie Towarzystwa Ubezpieczeń Zdrowotnych Honda.
  • Utworzenie Centrum Badań Inżynieryjnych w Zakładach Saitama.
  • Utworzenie Centrum Szkoleń Serwisowych w Hamamatsu.
  • Dalsza obniżka cen na Dream i Benly – druga faza redukcji cen.
  • Honda wygrała zawody Junior Division podczas Asama Volcanic Race.
  • Publiczna sprzedaż akcji na giełdzie w Tokio.
  • Wdrożenie pierwszych standardów z programu poprawy produkcji poprzez słuchanie opinii pracowników.

Główne produkty:

  • Benly Type JC58
  • Honda Type EK
  • Dream C70
  • Dream C75


1958

  • Publiczna sprzedaż akcji na giełdzie w Osace, Nagoi.
  • Zbudowanie toru testów prędkości w Arakowa.
  • Wprowadzenie do produkcji czterosuwowego motocykla Cub C100 o pojemności 50 ccm. Japonia produkuje rocznie 750 tys. Motocykli.
  • Honda przedstawia pierwszy motor z dwoma watkami rozrządu w głowicy Dream C70 o pojemności silnika 247 ccm oraz Super Cub. Pierwszy 50 ccm Super Cub posiada dużą moc 4, 5 KM uzyskaną dzięki badaniom nad procesem spalania. Elektryczny rozrusznik i odśrodkowe sprzęgło ułatwiają jazdę.Motor posiada ramę z tłoczonej blachy stalowej, tylne wleczone wahacze i resorowane koło przednie na krótkim wahaczu pchanym. Prawie nie zmieniony, sprzedaje się w wersjach z silnikiem 50, 75 i 90 ccm.
  • Wzrost kapitału firmy do 720 milionów jenów.

Główne produkty:

  • Dream CS71
  • Dream CS76
  • Super Cub C100
  • Benly C90
  • Honda C95
  • Dream C71
  • Dream C76
  • Silniki VNC


1959

  • Założenie Honda Kaihatsu Kogyo Co., Ltd.
  • Wzrost kapitału Hondy do 1,44 biliona jenów.
  • Utworzenie American Honda Motor (AH) na przedmieściach Los Angeles.
  • Honda wygrywa drużynowe zawody drużyn fabrycznych w klasie 125 w pierwszej rundzie zawodów TT.
  • RC160 wygrywa w Asama Volcanic Race.
  • Fabryka o powierzchni 700 000 metrów kwadratowych powstaje w Suzuka.

Główne produkty:

  • Benly CB92 Super Sports
  • Benly CS92
  • Dream CR71 Super Sports
  • Honda CB95
  • Benly C92
  • Ciągnik jednoosiowy F150


1960

  • Nowa dziewięciopiętrowa (z dwoma podziemnymi kondygnacjami) siedziba firmy została ukończona w Tokio.
  • Fabryka Suzuka rozpoczyna działalność.
  • Kapitał Hondy wzrasta do 4,32 biliona jenów.
  • Centrum Badań inżynieryjnych Hondy uniezależnia się od Honda R&D Co.,Ltd.
  • Prezentacja modelu Juno M80.

Główne produkty:

  • Sport Cub C110
  • Sport Cub C110S
  • Sport Cub C111
  • Dream CS72
  • Dream CB72 Super Sport
  • Dream CS77
  • Super Cub C102
  • Dream C72
  • Dream C77


1961

  • Założenie Motor Sports land Co., Ltd.
  • Honda podarowuje 15 000 Super Cub japońskim uczniom.
  • Kapitał Hondy wzrasta do 8,64 biliona jenów.
  • Honda produkuje milionowego Super Cub-a.
  • Odłączenie działu transportu od Honda i założenie niezależnego Honda Express Co., Ltd.
  • Honda wygrywa zawody TT w klasie 125 i 250.
  • Utworzenie przedstawicielstwa Hondy w Europie ( EH) i Hondy Deuchland.
  • Glebogryzarka F-190 przechodzi testy w  National Goverment Inspections.
  • Wsierpniu miesięczna sprzedaż motocykli osiąga ponad 100 000 sztuk.
  • Przeniesienie produkcji Super Cub do fabryki Suzuka.
  • Honda wygrywa Mistrzostwa Świata Producentów w klasie 125 i 250 i zdobywa nagrodę World Grand Prix.

Główne produkty:

  • Sport Cub C115
  • Sport Cub C115S
  • Dream CBM72
  • Dream CM72
  • Dream CSII 72
  • Super Cub C105
  • Dream CII72
  • Juno M80
  • Glebogryzarka F190


1962

  • Prezentacja S360 – mini samochodu sportowego i T360 mini ciężarówki na jedenastym zjeździe Hondy.
  • Honda zajmuje pierwsze miejsce w klasie 125 i 250 podczas wyścigów TT.
  • Powstanie Stowarzyszenia Pomocy Wzajemnej Pracowników Honda.
  • Założenie systemu wspierania własnej wynalazczości.
  • Fabryka Hamamatsu nagrodzona za znakomite bezpieczeństwo.
  • Honda wygrywa Mistrzostwa Świata Producentów w klasie 125 i 250 i zdobywa nagrodę Word Grand Prix.
  • Utworzenie pierwszych europejskich zakładów produkcji motocykli Honda Motor w Belgii (teraz Honda Belgium, BH).
  • Oddanie do eksploatacji toru Suzuka (Suzuka Circuit).
  • Odłączenie działu produkującego maszyny urządzenia od fabryki Saitma (Saitama Factory’s Shirako Plant) i powstanie niezależnych zakładów Manufacturing Machinery Plant.
  • Premiera modelu S360, T360 oraz S500 podczas dziewiątego Tokio Motor Show.
  • Honda wygrywa All-Japan Road Race Championship na torze Suzuka w klasie 50, 125, 250 oraz 350.
  • Kapitał Hondy wzrasta do 9,09 biliona jenów.
  • Podpisanie umowy i powstanie przedstawicielstwa Hondy w Hiszpanii.
  • Rozpoczęcie produkcji motocykli w Sanyo Industries (SY).

Główne produkty:

  • Cub Racine CR110
  • Benly Racine CR93
  • Dream Racing CR72
  • Benly CSII92
  • Dream CB77
  • Dream CL72
  • Boat Cub C240
  • Benly CII92
  • Juno M85
  • Glebogryzarka F60


1963

  • Rozpoczęcie eksportu motorynek o pojemności 50 cc do Korei za pośrednictwem Kia Industries.
  • Utworzenie Centrum Części Zamiennych Honda.
  • Honda wygrywa wyścigi TT w klasie 250 i 350.
  • Fabryka Suzuka dostaje nagrodę Ministerstwa Pracy za bezpieczeństwo pracy.
  • Roczny eksport osiąga 10 bilionów jenów.
  • Super Cub i Sport Cub wygrywają zawody France’s Mode Cup.
  • Zakłady Saitama i Hamamatsu otrzymują nagrodę Ministra Pracy za Bezpieczeństwo i Higienę Pracy.
  • Honda zajmuje pierwsze miejsce w klasie 50, 250 i 350 podczas pierwszych zawodów Grand Prix Japonii.
  • Honda wygrywa Mistrzostwa Świata Producentów w klasie 250 i 350 zdobywa nagrodę World Grand Prix.
  • Powstanie Honda Casting Co. Ltd.
  • Na wystawie motoryzacyjnej w Tokio zaprezentowano pierwszy samochód Honda - sportowe, 2-miejscowe modele: 5360 i 5500. Model 5360 nigdy nie wszedł do masowej produkcji.

Główne produkty:

  • Benly CSIII92
  • Benly CB125
  • Honda CB160
  • Draem CSIII72
  • Dream CP77
  • Boat Cub C241
  • Honda C200
  • Benly CIII92
  • Honda CIII95
  • Dream CIII72
  • Dream C72
  • Samochody T360, S500
  • Silniki G20/G30


1964

  • Honda ogłasza chęć udziału w zawodach F1.
  • Utworzenie Honda Airport Co.,Ltd.
  • Takeo Fujisawa zostaje vice prezesem zarządu.
  • S600 zajmuje pierwsze miejsce podczas drugiego wyścigu na torze Honda Suzuka Circuit.
  • Utworzenie Honda Francja (HF).
  • Restrukturyzacja firmy – powołanie dyrekcji naczelnej.
  • Honda wygrywa wyścigi TT w klasie 125, 250 i 350.
  • W zakładach Koyo rozpoczęto produkcję motocykli.
  • W Japonii rozpoczęto budowę sieci serwisowej.
  • Honda zajmuje dziewiąte miejsce w zawodach F1 Grand Prix Niemiec.
  • Utworzenie Honda Motor Azja z siedzibą w Tajlandii.
  • Rozpoczęcie produkcji motocykli w Atlas Auto ( dzisiaj Atlas Honda, AHL) w Pakistanie.
  • Wprowadzenie zamiast rocznej/20 000 km gwarancji – gwarancji dwuletniej/50 000 km.
  • Kampania reklamowa „ Sou Meet the Nicest People on a Honda” zdobywa nagrodę za najlepszą reklamę w Stanach Zjednoczonych.
  • Utworzenie fabryki Sayama w Sayama, Saitama.

Główne produkty:

  • Benly CS90
  • Benly CS65
  • Super Cub CM90
  • Monkey CZ100
  • Samochody S600, T500
  • Glebogryzarka F30
  • Silnik zaburtowy GB30


1965

  • Rozpoczęcie eksportu S600
  • Rekord w fabryce Suzuka – 6,2 miliona roboczo godzin bez wypadku przy pracy.
  • Rozpoczęcie wspólnej produkcji z Thai Honda Manufacturing (Tajlandia) motocykli.
  • Honda wygrywa wyścigi TT w klasie 125, 250 i 350.
  • Wprowadzenie systemu pracowniczych kas emerytalnych.
  • Nagroda Ministra Pracy za Bezpieczeństwo Pracy dla zakładów Suzuka.
  • Ustanowienie pięciodniowego tygodnia pracy.
  • Roczna sprzedaż przekracza 100 bilionów jenów a eksport 43 biliony jenów.
  • S600 zajmuje pierwsze miejsce w 82 godzinnym wyścigu Null Bruckling International.
  • Utworzenie Honda Anglia.
  • Honda wygrywa zawody F1 w Meksyku i zajmuje szóste miejsce w klasyfikacji generalnej.
  • Wprowadzenie do produkcji przenośnego generatora prądu zmiennego i stałego E 300, najmniejszego a zarazem najsilniejszego generatora na świecie.

Główne produkty:

  • Benly CS50
  • Dream CB450
  • Benly CD90
  • Super Cub C65
  • Super Cub CD65
  • Samochody S600 Coupe, L700, P700
  • Generatory E300/E1000


1966

  • Utworzenie Honda Sales Research Co., Ltd.
  • Utworzenie Honda Used car Sales Co., Ltd.
  • Utworzenie Honda Finance Co., Ltd.
  • Przeniesienie centrum części zamiennych z Yamato-cho do Sayamy.
  • Honda wygrywa wyścigi TT w klasie 50, 250 i 500.
  • Obniżenie cen sprzedaży samochodów i siedmiu modeli motocykli.
  • Honda jest pierwszą marką która wygrywa we wszystkich pięciu klasach wyścigi World Grand Prix w 1966 Manufacturer’s Championship (50, 125, 250, 350 i 500 ccm).
  • Team Brabham Honda wygrywa jedenaście kolejnych zawodów F-2.
  • Honda startuje w zawodach F1 o nagrodę Grand Prix Włoch z nowym 3 litrowym silnikiem.
  • Rozpoczęcie eksportu S800.
  • Zapowiedź rozpoczęcia produkcji nowego modelu mini samochodu N360 Ogłoszenie ceny na nowy model N360 – 313 000 jenów.
  • Rozpoczęcie budowy salonów sprzedaży Honda w całej Japonii.

Główne produkty:

  • Benly CL90
  • Benly CL125
  • Dream CL77
  • Super Cub C50
  • Super Cub C90
  • Benly CD125
  • Little Honda P25
  • Samochody S800, S800 Coupe, P800
  • Silnik Diesla Gd90
  • Silnik G40
  • Glebogryzarka F40/F50/F90
  • Generator E80/E3000


1967

  • Honda zajmuje trzecie miejsce w wyścigu F1 o nagrodę Grand Prix Południowej Afryki.
  • Produkcja Super Cub przekracza 5 milionów sztuk wyprodukowanych egzemplarzy.
  • Debiutuje model N 360 - pierwszy, masowo produkowany samochód z napędem na koła przednie.
  • Trzy miesiące po premierze N360 jest najlepiej sprzedawanym modelem mini samochodu w Japonii.
  • Honda wygrywa wyścigi TT w klasie 250, 350 i  500.
  • Honda zajmuje 1 miejsce w wyścigu F1 o nagrodę Grand Prix Włoch.
  • Rozpoczyna produkcję Zakład Produkcji Samochodów w Suzuka.
  • W klasyfikacji generalnej F1 Honda zajmuje czwarte miejsce.
  • Honda ogłasza wycofanie się z udziału w zawodach TT.

Główne produkty:

  • Benly SS50
  • Benly CS125
  • Benly CL50
  • Monkey Z50M
  • Samochody N360, LN360, TN360
  • Silnik G25
  • Glebogryzarka F25
  • Generator E60


1968

  • Całkowita produkcja motocykli Honda osiąga 10 milionów sztuk.
  • Seria N – mini pojazdów ( samochodów, wanów, ciężarówek) staje się najlepszym japońskim towarem eksportowym.
  • Wdrożenie systemu podnoszenia kwalifikacji pracowników.
  • Wzrost kapitału Hondy do 18.18 biliona jenów.
  • Wdrożenie nowego systemu sprzedaży z 4 000 punktami sprzedaży specjalistycznej i 8 000 sklepów.
  • Honda zajmuje drugie miejsce w zawodach F1 – o nagrodę Grand Prix Francji bolidem z silnikiem chłodzonym cieczą.
  • Spotkanie sprzedawców Hondy z 4 800 punktów sprzedaży na Torze Suzuka Circuit.
  • Honda zajmuje trzecie miejsce w wyścigu F1 o nagrodę Grand Prix Stanów Zjednoczonych.
  • Pokaz nowego modelu mini samochodu – H1300 na Wystawie Motor Show w Tokio.
  • Silnik G25 wygrywa główną nagrodę Mainichi Design Award.

Główne produkty:

  • Benly CB125 (druga generacja)
  • Dream CB250
  • Dream CB350
  • Dream CB250 Export
  • Dream CB350 Export
  • Dream CB450 (druga generacja)
  • Benly CL65
  • Dream CL250
  • Dream CL350
  • Benly CL125 (druga generacja)
  • Benly CD50
  • Benly CD65
  • Benly CD90
  • Benly CD90M
  • Dream CD250
  • Hunter Cub CT50
  • Silnik Diesla Gd100
  • Glebogryzarka F80
  • Pompa W30, W15, W20
  • Generator E800 i E1500
  • Silnik zaburtowy GB40


1969

  • Honda wydaje długoterminowe obligacje o wartości 20 milionów dolarów.
  • Utworzenie Honda Australia (AUH).
  • Utworzenie Honda Kanada (CH).
  • Utworzenie sieci salonów sprzedaży samochodów Honda w Japonii.
  • Rozpoczęcie eksportu Dream Cb750 do Stanów Zjednoczonych i Kanady.
  • Po 26 miesiącach od premiery liczba zarejestrowanych w Japonii samochodów serii N osiąga 500 000 sztuk.
  • W Japonii zarejestrowano 300 000 sztuk modelu N360.
  • Premiera modelu H1300.
  • Rozpoczęcie produkcji samochodów w zakładach Sanyo Industries.
  • Rozpoczęcie produkcji motocykli (zakłady Bunshu) i samochodów w Malezji (Oriental Assamblers, Kar Motor of Malaysia).

Główne produkty:

  • Dream CB750
  • Benly SL90
  • Super Cub C70
  • Super Cub C70M
  • Benly CD125
  • Little Honda PC50
  • Dax Honda ST50Z
  • Dax Honda ST50 Export
  • Monkey Z50A
  • Samochody T360, H1300
  • Silniki G28 i GT50
  • Glebogryzarka F28


1970

  • Honda oferuje pomiar gazów spalinowych i regulacje silników w swoich punktach obsługi serwisowej w Japonii.
  • Pierwszy wyścig All Honda Idea na torze Suzuka.
  • N360 najlepiej sprzedawanym mini samochodem w Japonii pomimo upływu trzech lat od rozpoczęcia sprzedaży.
  • Rozpoczęcie eksportu N600 do Stanów Zjednoczonych – pierwszy japoński samochód sprzedawany w USA.
  • Rozpoczęcie eksportu N360 do Włoch.
  • Eksport motocykli przekracza 5 milionów sztuk.
  • Fabryka Saitama otrzymuje nagrodę Ministra Pracy za bezpieczeństwo.
  • Powołanie biura ochrony środowiska.
  • 44 miesiące po premierze zarejestrowano w Japonii milionowy egzemplarz pojazdu model N.
  • Uniezależnienie Działu Produkcji Maszyn w fabryce Sayama i powstanie Honda Manufacturing Machinery Co., Ltd (późniejsza Honda Engineering Co., Ltd.).

Główne produkty:

  • Benly CB90
  • Benly CB125S
  • Benly CB135
  • Honda CB175
  • Dream CB450 Senior
  • Benly CL50
  • Benly CL70
  • Benly CL90
  • Benly SL125S
  • Benly CL135
  • Honda CL175
  • Honda SL175
  • Dream SL350
  • Dream CL450
  • US90
  • Benly CD70
  • Monkey Z50Z
  • Samochody Vamos Honda, Air-cooled Honda Z, H1300 Coupe
  • Silnik G41
  • Snopowiązałka T55
  • Generator EG1500


1971

  • Premiera silnika CVCC- Silnik na ładunek uwarstwiony. Silnik zdobywa wiele prestiżowych nagród za wydajność i niską emisję spalin.
  • Produkcja motocykli Honda przekracza 15 milionów sztuk.
  • Produkcja Motocykli w fabryce Suzuka przekracza 10 milionów sztuk.
  • Utworzenie 10 centrów treningowych dla klientów Hondy w Japonii.
  • Otwarcie oczyszczalni ścieków w fabryce w Hamamatsu.
  • Rozpoczęcie programu EVS (Experimental Safety Vehicle).
  • Utworzenie Honda Brazylia.
  • W zakładach Sayama powstaje pierwsza w Japonii kopuła bezdymna.
  • Eksport motocykli osiąga wysokość 1,3 miliona sztuk.

Główne produkty:

  • Benly CB50
  • Dream CB250 Senior
  • Dream CB350 Senior
  • Dream CB500 Four
  • Super Cub C50DX
  • Super Cub C70DXM
  • Super Cub C90DXM
  • News Cub 90
  • Samochody Life, Life Automatic, Life Minivan, Life Wagon, Watercooled Honda Z


1972

  • Honda uruchamia program New Honda.
  • Pierwszy Civic, zbudowany według koncepcji Man Maximum, Machine Minimum.
  • Przedstawienie wszystkich rozwiązań zastosowanych w silniku o małej emisji spalin CVCC - silnik ten zostaje zakwalifikowany jako spełniający wymogi amerykańskiej normy ochrony środowiska na rok 1975 – U.S. Clean Air Act Regulations for 1975.
  • Licencję CVCC kupuje Toyota, Ford, Isuzu i Chrysler.

Główne produkty:

  • Benly CB90JX
  • Benly CB90Jx-Disk
  • Beny CB125JX
  • Dream CB350 Four
  • Elsinore CR250M
  • Dream SL250S
  • Chaly CF50
  • Mighty Dax ST90
  • Samochody: TN-V, Life Touring, Life Step Van, Honda Z Hardtop, Civic (1200/2 door), Civic (1200/3door), H145, H145 Coupe
  • Silniki zaburtowe B45 i B75


1973

  • Honda montuje silnik CVCC w produkcyjnej wersji Hondy Civic - to pierwszy w świecie samochód spełniający wymagania normy US Clean Air Act.
  • Połączenie zakładów Sayama i Saitama – powstanie Saitama Factory’s Sayama and Wako plants.
  • Rekord 6.8 miliona roboczogodzin bez wypadku w zakładach Saitama Factory’s Sayama and Wako plants, oraz 10.2 miliona roboczogodzin bez wypadku w zakładach Suzuka.
  • Publiczny pokaz nowego samochodu ESV (Experimental Safety Vehicle).
  • Generalna nagroda dla silnika CVCC od Science and Technology Agency oraz Machinery Promotion Association.
  • Pierwszy festiwal sportów motorowych na Suzuka Cirkuit.
  • Rozpoczęcie montażu motocykli w Mariwasa Honda na Filipinach (obecnie Honda Philippines HPI)
  • Odejście na emeryturę Soichiro Hondy oraz Teoko Fujisawa.
  • Kiyoshi Kawashima zostaje prezesem firmy Honda.
  • Kapitał Hondy wzrasta do 19,48 biliona jenów.
  • Produkcja motocykli przekracza 20 milionów sztuk.
  • Powstanie centrum rozwoju technologii – Asaka R&D Center.

Główne produkty:

  • Benly CB50JX
  • Dream CB250T
  • Dream CB360T
  • Elsinore CR125M
  • Elsinore MT125
  • Bias TL125
  • Nopio PM50
  • Naughty Dax CY50
  • Samochody Life Pickup, Civic CVCC (1500), Civic (1200AT)
  • Snopowiązałka ACT30


1974

  • Honda Civic GL-AT zdobywa nagrodę w kategorii samochód roku oraz najbardziej ekonomiczny samochód roku 1973 prestiżowego miesięcznika Motor Fan.
  • Soichiro Honda oraz Teoko Fujisawa otrzymują nagrodę Business Special Award od Busines World Research Institute.
  • Powstanie Peruwiańskiego oddziału Hondy.
  • Powstanie Hondy Szwajcaria.
  • Rozpoczęcie budowy zakładów Kumamato.
  • Przekształcenie Honda Manufakturing Machinery w Honda Engineering Co., Ltd.
  • Kapitał Hondy wzrasta do 24.35 biliona jenów.
  • Rozpoczynają się pierwsze staże dla zagranicznych praktykantów w zakładach Honda.
  • Zawieszenie produkcji serii Mini
  • Premiera motocykla Gold Wing GL 1000 w USA.
  • Prezes Hondy Kawashima otrzymuje medal Purpurowej Wstęgi.
  • Eksportowe wersje samochodów Hondy z silnikiem CVCC zdają testy emisji spalin (EPA).

Główne produkty:

  • Dream CB400 Four
  • Dream CB550 Four
  • Dream CB500 T
  • Monkey Z50J
  • Samochody Civic RS (1200), Civic van
  • Silnik G42
  • Glebogryzarka F42
  • Sadzarka do ryżu P2
  • Generator EM500/EM3000


1975

  • Honda Civic CVCC otrzymuje nagrodę samochodu roku 1974 prestiżowego miesięcznika Motor Fan.
  • Ukończono prototyp samochodu HONDA ESV opartego na programie Experimental Safety Car.
  • Prezydent firmy Honda Kawashima otrzymuje nagrodę Człowieka roku 1975 od miesięcznika Motor Trend.
  • Honda R&D Co., Ltd., otrzymuje nagrodę Japońskiego Stowarzyszenia Inżynierów Mechaników za technologię silnika CVCC.
  • System silnika CVCC otrzymuje patent USA.
  • Wprowadzenie systemu kredytowego Honda.
  • Rozpoczęto produkcję motocykli w Brazylii.
  • Rozpoczęcie produkcji samochodów przez zakłady Prospekt Motor w Indonezji.

Główne produkty:

  • Benly CB125JK (druga generacja)
  • Dream CB550 Four-II
  • Dream CB750 Four-II
  • Bials TL250
  • Elsinore CR125M (druga generacja)
  • XL125
  • XL250
  • Samochód TN-7
  • Silnik G35
  • Glebogryzarka F20


1976

  • Powstanie fabryki Kumamoto.
  • Rozpoczęcie montażu Hondy Civic w Nowej Zelandii.
  • Honda staruje w motocyklowym rajdzie Enduro European Motocykle Endurance Road Race, wygrywając za pierwszym razem na trasie 600km wyścig Zandovolt.
  • W Tajlandii rozpoczęto produkcję czesi motocyklowych oraz maszyn i urządzeń.
  • Otwarcie Międzynarodowej Szkoły Technicznej Hondy.
  • Rozwój projektu marina – powstanie Act Marina.
  • Cztery lata po premierze produkcja modelu Civic osiąga wysokość 1 miliona sztuk.
  • Powstanie Honda Parts&Accesories R&D Co., Ltd.
  • Honda zdobywa nagrodę Grand Prix 24 godzinnym motocyklowym wyścigu w Bordeaux.
  • Wartość kapitału Hondy wzrasta do 25,5 biliona jenów.

Główne produkty:

  • CB50JX-I
  • Dream CJ250T
  • Dream CJ360T
  • Dream CJ400F-I
  • Dream CJ400F-II
  • Bials TL50
  • XE50
  • XE75
  • MT125R
  • Road Pal NC50
  • Samochód Accord CVCC (1600 hatchback)
  • Silnik GV35
  • Kombajn TM400/TN500
  • Glebogryzarka F560
  • Pompa WA20 I WA30
  • Pompa ACT WARA Cuber MO 1


1977

  • Rozpoczęcie produkcji motocykli w Brazylii.
  • Honda Accord Ex-5 otrzymuje nagrodę Samochodu roku 1976 miesięcznika Motor Fan.
  • Wartość kapitału Hondy wzrasta do 29,06 biliona jenów.
  • W zakładach Imora Honda w Indonezji rozpoczęto produkcję motocykli i części do maszyn i urządzeń.
  • Honda podejmuje decyzję o udziale w wyścigach TT.
  • Podpisano decyzje o budowie w USA pierwszej fabryki motocykli Honda w Marysville Ohio.
  • Powołanie Fundacji Hondy.

Główne produkty:

  • Eara
  • Hawk CB250T
  • Hawk II CB400T
  • Wing GL500
  • Dream CB550 Four-K
  • Dream CB750 Four-K
  • Elsinore CR250R
  • Benly CD125T
  • Road Pal L
  • Parie
  • R&P
  • Samochody TN Acty Van, Accord CVCC (1600 Saloon
  • Generator G200/G150
  • Silnik GV150
  • Glebogryzarka F400/F600
  • Snopowiązałka ACT TB
  • Generator 600A/B
  • Silnik zaburtowy BF75/BF100


1978

  • Przekształcenie Hondy Belgia w Hondę Benelux.
  • Utworzenie Honda of America Manufacturing w celu produkcji motocykli Honda w USA.
  • Utworzenie Honda Europa w Belgii w celu dystrybucji samochodów.
  • Honda sadzi 280 000 drzew w Rodzinnym Lesie Hondy.
  • Produkcja motocykli Honda przekracza 30 milionów sztuk.
  • Produkcja samochodów Honda przekracza 5 milionów sztuk.
  • Armstrong Auto Parts rozpoczyna w Malezji produkcję części motocyklowych.

Główne produkty:

  • Benly CB125T
  • Benly CM125T
  • Hawk CB400T
  • Hawk II CB400T
  • Hawk CB400AT
  • Wing GL400
  • CB750K
  • XR80
  • CR125R
  • XL125S
  • XL250S
  • Pal Frey
  • Pal Holiday
  • Pal Din
  • Chalet
  • Chaly CF50III
  • Gorilla Z50J-III
  • Monkey Z50J-I
  • Samochód Prelude
  • Silnik G400
  • Glebogryzarka F850/F950
  • Kosiarka HR21


1979

  • Emisja akcji firmy o wartości 50 milionów dolarów.
  • Ukończenie centrum testów samochodów Tochigi Proving Center.
  • Król Belgii nagradza prezesa Kawashima medalem Leopoldami.
  • Powstaje centrum badań i rozwoju maszyn i urządzeń Honda – Asaka Higashi R&D Center.
  • Honda zajmuje pierwsze miejsce w klasie F-1 podczas wyścigów TT.
  • Produkcja modelu Honda Civic przekracza 2 miliony sztuk.
  • Honda wygrywa Mistrzostwa Świata w klasie 500 w motokrosie.
  • Produkcja maszyn i urządzeń Hondy przekracza 4 miliony sztuk.
  • Otwarcie nowego Centrum Edukacji przy torze Suzuka Circuit.

Główne produkty:

  • MB50
  • CB650
  • CB750F
  • Hawk CB250N
  • CM400T
  • Wing GL400Custom
  • MT50
  • CR80R
  • XL500S
  • Benly CD50
  • Karen
  • Dax ST50 C/M
  • Samochód Civic (druga generacja Super Civic)
  • Generator EM400